By: admin
Auzim tot mai des noțiunile de brand si branding. Așadar, ce este un “brand”? Pentru unii poate însemna o artă, pentru alții știința, perseverență, credință, cunoaștere, creativitate, inovație sau geniu. În opinia lui Jeff Bezos (fondatorul Amazon), “brand-ul pentru companie este ca și reputația pentru o persoană. Caștigi o reputație bună încercând să duci cu succes la îndeplinire lucruri cu adevărat grele.”
În activitatea unei companii există numeroase valori ce reprezintă proprietatea industriala a acesteia. Printre aceste valori regasim denumirea comercială sau marca, denumirea produselor/serviciilor, forma respectiv aspectul produselor /ambalajelor, etc.
Este important să ne întrebăm cât de importantă este pentru noi denumirea firmei noastre, numele sub care ne desfăsurăm activitatea și în care investim bani, timp și suflet de-a lungul timpului. Contează dacă vom fi notificați să ne schimbăm numele firmei pentru simplul motiv că cineva a fost mai “inspirat” și ne-a furat identitatea, înregistrând-o ca marcă?
Conform prevederilor legale in materie, O.S.I.M. aplică principiul „primul venit, primul servit” ! Multe persoane, in speță manageri și administratori de societăți comerciale, cred că înregistrarea firmei la Registrul Comerțului le oferă unicitate și protecție în activitatea lor comercială. Realitatea este cu totul alta. Simpla înregistrare a firmei la Registrul Comertului nu conferă un drept exclusiv de proprietate asupra denumirii firmei. Mai mult decât atât, există două baze de date diferite (O.S.I.M. si O.N.R.C.) care nu comunică intre ele. Edificatoare este în acest sens și declarația emisă de către Registrul Comertului “Denumirea rezervată nu este constitutivă de drepturi in sensul Legii nr. 84/1998; în caz de conflict între denumirea firmei și o marcă inregistrată drepturile conferite de marcă vor prevala”…
Este important de știut faptul că drepturile de proprietate industrială se dobândesc numai prin înregistrare, după examinarea unei cereri depuse la un Oficiu de proprietate industriala national (O.S.I.M.), comunitar (E.U.I P.O) sau internațional (W.I.P.O.), în conformitate cu legislaţia în domeniu şi cu prevederile convenţiilor şi tratatelor internaţionale la care ţara noastră este parte. Odată obținute, drepturile de proprietate industrială devin drepturi de monopol in sensul că ele acordă titularului un drept exclusiv de a utiliza obiectul protecţiei (marca, desenul, modelul industrial, inventia) și de a interzice utilizarea neautorizata a acestuia de către terţi,.
Dintre avantajele pe care le conferă înregistrarea mărcii enumerăm: obținerea unui drept exclusiv de folosință a denumirii inregistrate pe domeniile de activitate vizate, aprecierea imaginii companiei și creșterea numărului clienților (deoarece clienții percep marca inregistrată ca fiind o garanție a seriozității și calității serviciilor/produselor oferite), protejarea investițiilor și impunerea pe piață de practici comerciale cinstite.
Certificatul de înregistrare echivalează cu un titlu de proprietate ce devine parte componentă din patrimoniul societătii (poate fi cesionată, licențiată, etc) și orice cheltuială legată de această denumire ii crește constant valoarea. In concluzie, titularul certificatului devine proprietarul absolut al mărcii inregistrate și iși poate dezvolta nestingherit afacerea, poate investi in marcă (aceasta devine parte din patrimoniul societatii) și este indreptătit să interzică tertilor utilizarea pe piata a unei mărci identice sau similare (in cazul copierii sau contrafacerii).
Intr-un mediu concurențial din ce în ce mai performant, marca devine însăși imaginea firmei și contribuie nemijlocit la succesul acesteia. Din fericire, tot mai multe firme românești conștientizează importanța acestei protecții de marcă și fac demersurile necesare pentru obținerea certificatului de înregistrare.
Putem spune că numele firmei noastre este, înainte de toate, o carte de vizită. Un nume original poate aduce valoare adaugată și siguranță afacerii, bineințeles cu respectarea condiției fundamentale ca acest nume să se bucure de protectie de marcă.
Laura David – Senior Trade Mark Attorney